ÅRSAKER OG TRIGGERE

Man vet ikke nøyaktig hva som er årsakene til migrene, men det antas at endringer i kjemikalier og nerver i hjernen kan spille en rolle i utviklingen av tilstanden1. Under migreneanfall kan disse ubalansene føles som en "hjernekrampe", noe som kan virke skremmende mens det pågår. Imidlertid kan anfall trigges av mange forskjellige ting, inkludert1-3:

  • Alder (Migrene utvikler seg ofte i ungdomsårene og rammer oftest personer i alderen 25-55 år)
  • Genetikk (En familiehistorie med migrene kan øke risikoen din)
  • Kjønn (Kvinner har opptil tre ganger så stor sannsynlighet for å oppleve migrene enn menn)

 

HVA KAN
TRIGGE ET MIGRENEATTAKK

En migrenetrigger kan være alt fra en endring i været til en reaksjon på mat4. Triggere er forskjellige fra person til person, men noen av de vanligste triggerne er beskrevet nedenfor.

Stress

Fysisk stress og anstrengelser kan fremkalle migrenesymptomer hos enkelte. Dette inkluderer stivhet eller anspenthet i nakke og/eller skuldre; å anstrenge seg eller legge for stort press på seg selv, eller gjøre krevende treningsøvelser, spesielt hvis du ikke er vant til det4.

Sterke følelser, som spenning, angst, sjokk eller anspenthet, samt stress eller depresjon du kan oppleve som følge av disse, kan gi migrene5.


Søvn

Søvnvanene dine kan ha en innvirkning på migrenen din; endringer i søvnmønstre og avbrutt søvn kan gjøre at du begynner å få migrene oftere. Å få en god natts søvn er veldig viktig, siden for mye eller for lite søvn kan trigge migreneanfall4. Du kan redusere innvirkningen søvn kan ha for å trigge migrene ved å planlegge bedre når du reiser, ikke jobbe utenom vanlig arbeidstid og la være å sove lenger i helgene.

Mat og kosthold

Frustrerende som det er, inkluderer mat som trigger migrene noen av de tingene de fleste av oss er ekstra glade i, inkludert sjokolade, ost og andre melkeprodukter, sitrusfrukter og sjømat5,6. Hvis du lider av migrene, bør du kanskje også kutte ut tilsetningsstoffer, som søtningsmidlet aspartam og konserveringsmidlet mononatriumglutamat (MSG), siden disse kan være triggere6. Drikker med koffein og alkohol er også kjente migrenetriggere5.

Det kan være fristende å ikke spise eller drikke når du har hodepine, men ikke glem at dehydrering og lavt blodsukker fra matmangel kan begge forårsake migrene5. Så ta godt vare på deg selv og forsøk å huske å spise og drikke.


Sansestimuli

Alt som påvirker sansene dine – berøring, lukt, smak, syn og hørsel – er en sansestimulus. Mange forskjellige typer sansestimuli kan trigge et migreneanfall. Disse inkluderer5:

  • Skarpt lys
  • Høye lyder
  • Sterke lukter
  • Blinkende lys

 

Miljøfaktorer

Utover sansestimuli finnes det andre ting i miljøet som kan trigge en migrene. Disse inkluderer5:

  • Vær- eller klimaendringer
  • Tett eller røykfylt luft

 

Medisiner

Utover sansestimuli finnes det andre ting i miljøet som kan trigge en migrene. Disse inkluderer7:

  • Visse sovetabletter
  • Visse p-piller
  • Hormonerstatningsbehandling (HRT)

Hormonene østrogen og progesteron er viktige migrenetriggere for kvinner. Noen kvinner er mer følsomme overfor svingninger i disse hormonene som oppstår i løpet av menstruasjonssyklusen, noe som igjen kan ha en innvirkning på migrene8. Som for alle medisiner er det alltid en god idé å diskutere med legen din hva som er de beste måtene å håndtere migrenen din på, spesielt når du tar hormonbehandling eller p-piller.

 

IDENTIFISERE
MIGRENETRIGGERE

Triggere er spesifikke for hver enkelt person, og det er ikke alltid lett å identifisere dem. Forvirrende nok er det ikke alltid de samme trigger fører til migrene, og anfall kan forårsakes av en kombinasjon av triggere5. I begynnelsen kan det være vanskelig å finne ut hvilke triggere som forårsaker migreneanfallene dine, spesielt hvis mer enn én trigger er involvert5. Når du kombinerer et travelt arbeidsliv og sosialt liv med andre medvirkende faktorer, som månedlige menstruasjonsperioder eller forskjellige miljøer, kan det være vrient å sette fingeren på hva som skjer, men med de rette verktøyene for hånden kan du spore migrenetriggerne dine.

 

SPORE TRIGGERNE DINE
MED EN MIGRENEDAGBOK

En "migrenedagbok" er en av måtene du kan bruke for å finne ut hvilke triggere du kan ha. Du kan enten laste ned hodepinedagbok fra nett eller bruke en dagbok i papirformat. 

Noen av de tingene du kan spore med en hodepinedagbok er9:

  • Dato og klokkeslett da du fikk et anfall
  • Type migreneanfall du opplevde
  • Medisiner du hadde tatt den dagen

Ta med alt du har notert i hodepinedagboken til legetimene dine. Sammen kan du og legen gå igjennom det du har notert for å identifisere triggere og sette opp en plan over de beste mulige tiltakene for å forhindre migreneanfall.

Last ned Hodepinekalender i pdf


Referanser

  1. NHS Choices. Migraine. 
  2. The Migraine Trust. Facts and Figures. 
  3. Lipton et al. Migraine: Epidemiology, Impact, and Risk Factors for Progression. Headache 2005; 45: S3-S14
  4. The Migraine Trust. Common Triggers
  5. Migraine Action. Triggers. 
  6. Migraine. Migraine triggers: food and drinks. 
  7. NHS Choices. Migraine Causes. 
  8. The Migraine Trust. Migraine and the contraceptive pill. 
  9. The Migraine Trust. Keeping a migraine diary. 

Uppdaterad: 04-09-2018

Hodepinedagboka

Trenger du hjelp med å få oversikt over migrenen din? Last ned hodepinedagboka, en app utviklet av St.Olavs Hospital og NTNU.