HÅNDTERING AV MIGRENE

Det er kanskje ikke alltid du helt kan stanse et migreneanfall, men det kan være ting du kan gjøre for å hjelpe deg med å håndtere det bedre.

Finn
Triggerne dine

Kanskje har du allerede en god formening om hva som forårsaker migrene hos deg, men det er likevel alltid lurt å føre en logg. Siden migrenetriggere er spesifikke for hver enkelt person1, kan det å føre en migrenedagbok hjelpe deg med å identifisere vanlige triggere og få en oversikt over den totale innvirkningen migrenen har på dagliglivet ditt.

Lær mer om migrenetriggere

UNNGÅ
MIGRENETRIGGERE

Det å leve med migrene er ikke lett, men så snart du kjenner triggerne dine kan det bli lettere for deg å unngå dem. Å unngå triggere kan bli en del av hverdagen din.

Det er virkelig verdt det å fortelle de rundt deg om migrenen din og la dem vite hvor viktig det er for deg å ha så mange migrenefrie dager som mulig, samt hva du må gjøre for å kunne oppnå dette og hvordan de kan være til støtte for deg.

Du vil kanskje ikke kunne kontrollere hvert eneste anfall. Men med god sporing av triggere og håndtering av din migrene, vil du kanskje kunne redusere antallet migreneanfall du opplever.

HÅNDTERE
TRIGGERNE DINE

Det er mulig at du vil kunne redusere antalet anfall du får ved å identifisere og unngå triggerne dine1, eller i det minste forutse når det er sannsynlig at du vil få et migreneanfall. Imidlertid er det viktig å huske på at triggere ikke alltid gir migrene og at det er usannsynlig at du vil bli helt kvitt migreneanfallene dine.

En enkel og viktig måte å håndtere migrene på er ved å ha en sunn livsstil, regelmessig trening og søvn, faste måltider, samt å sørge for å holde deg godt hydrert. Alt dette kan hjelpe med å kontrollere migrene i tillegg til at de gir mange andre helsefordeler2.

Referanser

  1. The Migraine Association of Ireland 
  2. NHS Choices. Migraine

Uppdaterad: 04-09-2018

Hodepinedagboka

Trenger du hjelp med å få oversikt over migrenen din? Last ned hodepinedagboka, en app utviklet av St.Olavs Hospital og NTNU.